Uit een Mobiele Providermonitor van de Consumentenbond blijkt dat de Nederlandse consument het minst tevreden is over de kwaliteit van het mobiele internet van T-Mobile. Vodafone en KPN scoren daarentegen bovengemiddeld.

Uit het onderzoek van de Consumentenbond waarbij een panel van ruim 2400 leden die elke twee maanden hun eigen provider hebben beoordeeld, blijkt dat de gemiddelde mobiele provider een 6,7 krijgt van de consument. De kwaliteit van het bellen en sms’en lag ruim een punt hoger op een 8,2. Voor de kwaliteit van het internet scoorde T-Mobile bijzonder laag met een 6,5. KPN en Vodafone deden het een stuk beter met een rapportcijfer van een 7,6. De rapportcijfers zijn gegeven door klanten met verschillende abonnementen van deze aanbieders. Wat het verschil is per abonnement bij een provider is niet onderzocht. Als er een totaalbeeld wordt gemaakt is het duidelijk dat T-Mobile klanten het minst tevreden zijn over de kwaliteit van mobiel internet. In een reactie op Nu.nl heeft T-mobile laten weten: "T-Mobile heeft in het onderzoek van de Consumentenbond een gedeelde eerste plaats op het gebied van klanttevredenheid met een 6,8. We bieden de beste prijs-kwaliteitsverhouding in de markt. Wanneer prijs was meegenomen in dit onderzoek, dan zag ook het totaaloordeel er anders uit." Verder blijkt uit het onderzoek dat de consument niet tevreden is over de duidelijkheid van de tarieven, voorwaarden en aanbiedingen bij alle providers. Dit onderdeel is beoordeeld met een gemiddelde van 6,2.

Providers doen er dus goed aan om de abonnementen wat makkelijker en duidelijk te maken of in elk geval duidelijker te communiceren.