De OPTA heeft vanmorgen bekendgemaakt dat het KPN per direct onder verscherpt toezicht stelt. De OPTA schat de kans dat KPN wet- en regelgeving overtreedt hoog in, "met alle schadelijke gevolgen voor de consument of concurrentie", en daarom gaat over tot deze drastische maatregel.

De OPTA laat weten dat het verscherpte toezicht per direct nodig is wegens "geconstateerde gedragingen en overtredingen" door KPN. Ook heeft de OPTA inmiddels handhavend opgetreden tegen deze overtredingen. Helaas kan de OPTA wegens lopende procedures niet in gaan om de details van deze maatregelen, het blijft dus vooralsnog gissen naar het waarom.

De OPTA heeft in elk geval aan Nu.nl laten weten dat de maatregelen losstaan van de recente invallen die de NMa deed bij de drie grote telecomoperators van ons land. Deze invallen gebeurde omdat de OPTA aanwijzingen heeft dat er sprake is van onderlinge prijsafspraken tussen de drie grote operators. De OPTA beschikt over twee klokkenluiders waarvan er één werkzaam is bij een grote telecomoperator en de andere was voorheen in dienst bij een van de operators op een hoge functie.

De OPTA hoopt volgende maand duidelijkheid te kunnen geven over de situatie maar dit is afhankelijk van alle juridische procedures. Het zou dus zomaar kunnen dat de OPTA pas in een later stadium duidelijkheid kan geven.

KPN heeft in een eerste reactie laten weten dat het "compleet verrast" is door het optreden van de OPTA. "Wij zijn ons bewust van enkele zaken waarover nu procedures lopen en waarop de berichtgeving betrekking zou kunnen hebben. Wij menen dat KPN in deze zaken, waarover reeds een aantal rechtszaken loopt, correct en niet in de strijd met de wet heeft gehandeld", aldus het bedrijf.

Het is niet de eerste keer dat KPN in opspraak is. In 2005 kreeg het bedrijf al een boete van 17 miljoen euro omdat het ongeoorloofd veel kortingen zou hebben gegeven aan zakelijke klanten. In 2001 kreeg KPN net als de andere grote operators een boete opgelegd wegens prijsafspraken.