2min

Tags in dit artikel

, ,

Niet Facebook, LinkedIn of het opkomende Google+ was het meest besproken sociale medium in 2011, maar Twitter. Uit een onderzoek van Highbeam Research blijkt dat Twitter het afgelopen jaar de meeste media-aandacht kreeg.

Het onderzoeksbureau keek hoe vaak verschillende social media in het nieuws genoemd werden. Het zette deze bevindingen per maand op een rijtje. Daarin was duidelijk te zien dat Twitter het meest besproken sociale medium is. Facebook, goed voor een tweede plaats, kwam het afgelopen jaar in twee maanden vaker in het nieuws dan Twitter. Andere sociale netwerken zoals LinkedIn, MySpace en Foursquare werden het afgelopen jaar nauwelijks genoemd.

Enkele verhalen over Twitter die ook bij Techzine de revue passeerden zijn de veranderingen op de website, het verschijnen van advertenties in de tijdlijn, de groei van het aantal leden en opmerkelijke uitspraken van BN’ers via het sociale medium. Met name de laatste categorie is er een waar vele geschreven en digitale media over schrijven. Dat verklaart wellicht waarom Twitter in 50 procent van alle publicaties over sociale netwerken werd genoemd. Facebook behaalde een percentage van 45 procent. LinkedIn, MySpace en Foursquare kwamen niet verder dan respectievelijk 3,3 procent, 1,3 procent en 0,71 procent.

Opvallend is dat Google+ nergens in het onderzoek genoemd wordt. Grootste nieuwsitems hierover zijn natuurlijk de lancering, de introductie van Google+ Pages en speculaties over de ledenaantallen. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat Google zelf nauwelijks informatie naar buiten brengt over het eigen sociale netwerk.