1 min

Nu we tegenwoordig steeds vaker over een smartphone met camera beschikken, zijn we minder snel geneigd om een digitale camera te kopen. En dat merken de fabrikanten aan hun portemonnee: zo daalde de omzet dit jaar met 17 procent tegenover vorig jaar.

Dat is de belangrijkste conclusie van een onderzoek dat is uitgevoerd door het Amerikaanse onderzoeksbureau NPD Group. De nieuwste mobiele telefoons zijn tegenwoordig voorzien van een camera van 5 of 8 megapixel. Hiermee kunnen consumenten, vanuit kwalitatief oogpunt bekeken, redelijke foto’s maken. Daarnaast hebben we onze mobiele telefoon vrijwel altijd bij de hand. Daarom hebben meer consumenten niet langer de behoefte om nog een digitale fotocamera te kopen. Het gevolg is dat de omzet voor de producenten van deze digitale camera’s in de eerste 11 maanden van dit jaar met 17 procent is afgenomen.

Maar dat is niet het hele verhaal. De onderzoekers benadrukken dat de verkoop van dure digitale camera’s met spiegelreflex geen hinder ondervinden van smartphones. Professionele fotografen en fotoliefhebbers hechten veel meer waarde aan de kwaliteit van hun foto’s. Op dat punt kunnen de camera’s van mobiele telefoons niet concurreren met de hoogwaardige kwaliteit van deze digitale camera’s.