De storing in het systeem van de OV-chipkaart waar reizigers gisteren ongetwijfeld hinder door ondervonden, lijkt voorbij te zijn. Medewerkers van Trans Link Systems zullen het systeem vandaag nauwlettend in de gaten te houden.

Gisteren was het voor reizigers onmogelijk om reisproducten via de website de bestellen, waardoor ze hun saldo niet konden opwaarderen. Dat was alleen mogelijk als reizigers een fysiek oplaadpunt raadpleegden. Zo’n fysiek punt is echter niet voor iedereen dicht bij huis te vinden.

Volgens Trans Link Systems zijn de problemen inmiddels verholpen. "Op dit moment is het weer mogelijk uw reisproduct of saldo op te halen en op uw OV-chipkaart te zetten bij een ophaalautomaat. Wij houden het systeem nauwgezet in de gaten voor het geval het probleem terugkeert. Onze excuses voor het ongemak", aldus Trans Link Systems op zijn website.

Trans Link Systems heeft niet echt een goed imago en dit soort storingen dragen hier duidelijk niet aan bij. Mede doordat begin vorig jaar bleek dat de OV-chipkaart kinderlijk eenvoudig te kraken was, kreeg Trans Link Systems veel negatieve berichtgeving om de oren. Vervoersbedrijf Arriva laat vandaag tegenover NU.nl weten dat het onaangenaam verrast was door de storing in het systeem. Directeur Anne Hettinga noemt de gang zaken "geklungel" en zegt de schade te zullen verhalen bij Trans Link Systems.