1 min

Facebook is deze week, zoals aangekondigd, begonnen met het plaatsen van advertenties op het prikbord. Aanvankelijk was het de bedoeling om hooguit één advertentie per dag te tonen. De frequentie wordt echter verhoogd.

Net zoals aan de rechter kant van de Facebook website zullen er advertenties verschijnen tussen je berichten. Naarmate het prikbord vaker wordt geopend, zullen er meer advertenties op het prikbord worden gezet. Voordat er een advertentie wordt getoond zal de Facebookgebruiker de fanpage van de adverteerder moeten volgen. Het kan ook zijn dat een van je vrienden deze fanpagina volgt.

Met deze maatregel hoopt het sociale netwerk geen irritaties op te wekken bij zijn gebruikers. De advertenties die tussen de berichten weergegeven worden zullen ‘Featured’ worden genoemd. Deze benaming is enigszins verwarrend, omdat Facebook in het verleden zijn advertenties de naam ‘Sponsored’ gaf. Een woordvoerder van Facebook gaf vorige maand aan dat ze maximaal één advertentie per dag zullen gaan weergeven. Deze zullen niet geblokkeerd kunnen worden. Wel zijn er methodes die de overlast kunnen beperken.

Het is onduidelijk of Facebook op termijn meer advertenties in de nieuwslijst gaat zetten. Tegelijk blijft het gebruik van andere Facebookvrienden in reclame een gevoelig onderwerp. In de VS loopt bijvoorbeeld al een rechtszaak tegen de sociaal netwerksite, omdat het volgens sommigen niet kan dat de naam en foto van iemand worden gebruikt voor reclame zonder toestemming.