Microsoft wil het ontwikkelen van software en applicaties leuker maken door een gamingelement te introduceren. Tijdens het proces kunnen ontwikkelaars achievements sparen door bepaalde doelen of resultaten te bereiken.

Het element heeft wel iets weg van het Achievement Unlocked systeem van de Xbox 360 en PlayStation 3. Daar kunnen gamers een achievement of vaandel behalen als ze vooraf bepaalde doelen weten te realiseren, zoals het doden van zoveel mogelijk vijanden of het toebrengen van zoveel mogelijk schade met één aanval. Omdat de spellen onderling van elkaar verschillen, zo lopen de te behalen achievements ook per game uiteen.

Een soortgelijk beloningssysteem gaat Microsoft nu ook introduceren voor ontwikkelaars. Zij kunnen een plug-in installeren voor het programma Visual Studio waarmee zij deze achievements en badgets kunnen behalen. Ook kunnen ze onderling met elkaar de strijd aangaan door hun verdiensten op een virtuele ‘leader board’ te plaatsen. Zodra ze een achievement behalen, verschijnt deze prominent in beeld. Deze kunnen ze vervolgens delen via Facebook en Twitter.

Microsoft omschrijft de plug-in als "speelzaam en pragmatisch" en is ervan overtuigd dat het ontwikkelaars zal aanzetten om nieuwe functionaliteiten in Visual Studio te gaan ontdekken. Het idee is afkomstig van ontwikkelaars zelf, zo schrijft Microsoft.