2min

Goed nieuws voor de klanten van ING: de bank laat weten dat haar online diensten weer volledig beschikbaar zijn. Internetbankieren, het verrichten van betalingen via iDeal of de mobiele app, het is allemaal weer mogelijk.

"Mijn ING, de Mobiel Bankieren App en iDEAL zijn volledig beschikbaar. Dat betekent dat er sinds vannacht geen maximum meer zit op het aantal klanten dat gelijktijdig kan inloggen op Mijn ING en de Mobiel Bankieren App. De testen en controles die we de afgelopen dagen hebben uitgevoerd zijn succesvol verlopen", laat de bank weten op zijn website.

ING werd al sinds afgelopen zondag getroffen door een storing in de database. Daardoor konden klanten niet internetbankieren of betalingen verrichten met iDeal. Ook de mobiele app liet het in deze kwestie afweten.

Gisteren was het weer beperkt mogelijk om gebruik te maken van internetbankieren. Slechts een kleine groep gebruikers kon inloggen op Mijn ING. De bank had deze maatregel bewust genomen zodat ze een aantal testen en controles kon uitvoeren. Wie niet direct kon inloggen moest het op een later tijdstip nogmaals proberen. Ondanks deze maatregel konden zo’n 1,5 miljoen klanten al zijn bankzaken online regelen, zo laat de bank weten.

ING biedt nogmaals zijn oprechte excuses aan voor het ongemak van de afgelopen paar dagen.

De Consumentenbond en Detailhandel Nederland plaatsten gisteren vraagtekens bij de betrouwbaarheid van de betalingssystemen van banken. "Er zijn de afgelopen tijd storingen geweest bij verschillende banken met pinnen en internetbankieren. Wij vragen ons af of de infrastructuur bij deze financiële instellingen wel betrouwbaar is. De bank heeft de storing, maar wij de ellende", aldus directeur Henk Kok van Detailhandel Nederland. Hij wil dat de DNB of AFM onderzoek verricht naar de betrouwbaarheid van het betalingssysteem van banken. De Consumentenbond pleit eveneens voor betrouwbaardere systemen, "zeker nu we afhankelijk zijn van internetbankieren".

Nederlandse webwinkels claimen dat de de storing enkele miljoenen euro’s schade heeft opgeleverd. Zij kunnen dit niet verhalen bij de bank, omdat het zeer moeilijk te bewijzen is dat deze storing daarvoor verantwoordelijk is. Daarnaast moeten bedrijven aantonen dat ING nalatig is geweest in deze kwestie en de vraag is of dat wel het geval is: ING zegt met man en macht te hebben geprobeerd de storing zo snel mogelijk te verhelpen.