2min

Steeds vaker raadplegen werkzoekenden social media op een baan te vinden. Eén op de drie studenten die meer wil verdienen zegt actief via Facebook werk te vinden.

20 procent van alle Facebookgebruikers die op zoek zijn naar werk zeggen het afgelopen jaar professionele informatie aan zijn profiel te hebben toegevoegd. Ook voegen ze veelal het bedrijf waarvoor ze werken toe aan hun profiel. Volgens Robert Gravekamp van detacheringsbureau Calco laten werkzoekenden op deze manier zien dat ze oprecht geïnteresseerd zijn in het bedrijf. Naast hun professionele achtergrond kunnen werkzoekenden tevens hun competenties op hun profiel aantonen, zoals je sociale of communicatieve vaardigheden.

Tevens blijkt uit onderzoek van Facebook dat 80 procent van alle werkzoekenden een Facebookaccount heeft. Eén op de zes mensen zegt wel eens een baan aangeboden te hebben gekregen via hun profiel. Bij sommige bedrijven is het mogelijk om rechtstreeks via de Facebookpagina te solliciteren voor een functie. LinkedIn lanceerde een half jaar geleden de sollicitatieknop.

Werkgevers maken steeds vaker gebruik van social media om nieuwe medewerkers te recruteren. Negen van de tien werkgevers zegt dat sociale netwerken uitkomst bieden voor selectie en werving van nieuw personeel. 86 procent van de werkgevers is van mening dat sollicitanten hun profiel moeten aanpassen zodat ze een duidelijk beeld van de competenties en kwaliteiten van de sollicitant krijgen.

Een goede tip is om ervoor te zorgen dat je geen genante foto’s of grove teksten op je profiel plaatst. 80 procent van de werkgevers zegt dat ze de aangedragen informatie controleert en naleest. Gravekamp spreekt over een ‘clean profile’. Ten slotte adviseert hij werkzoekenden om transparant te zijn. "Hoe transparanter, hoe beter", aldus Gravekamp.