2min

Tags in dit artikel

, , ,

Werkgevers die op zoek zijn naar nieuwe medewerkers, doen er verstandig aan om het profiel van de sollicitanten te bekijken. Het profiel is namelijk een goede manier om een beeld te krijgen van de te verwachte werkprestaties.

Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door de Northern Illinois University, de University of Evansville en Auburn University.

De onderzoekers vroegen een professor en een aantal studenten om het Facebookprofiel van een groep middelbare scholieren met bijbaan te bekijken. Na afloop kregen ze een vragenlijst voorgelegd met daarop een aantal persoonlijkheidsvragen over de scholieren. Hierin hadden de onderzoekers vragen opgenomen om bijvoorbeeld een inschatting te maken van de betrouwbaarheid van deze persoon, of een uitspraak te doen over hoe goed ze met anderen overweg zouden kunnen. In totaal bestudeerde de groep 274 profielen gedurende 5 tot 10 minuten per profiel.

De onderzoekers vergeleken deze uitkomsten met de bevindingen van de werkgevers. Zij weten immers uit eigen ervaring hoe de werkprestaties van hun medewerkers is. Het blijkt dat het enkel bestuderen van het Facebookprofiel een accurate voorspelling oplevert van de werkprestaties van de middelbare scholieren in de praktijk. De onderzoekers beweren zelfs dat het bestuderen van een Facebookprofiel een beter beeld geeft dan gestandaardiseerde persoonlijkheidstesten.

Volgens de onderzoekers komt dit doordat men veelal valse of foutieve antwoorden geeft bij een persoonlijkheidsonderzoek. Doordat de persoon in kwestie deze zelf invult, is de kans groter dat hij een ander beeld van de werkelijkheid probeert te creëren. Op Facebook is dat een stuk lastiger. Daarnaast is er op Facebookprofielen vaak informatie te vinden die werkgevers niet tijdens een sollicitatiegesprek ter sprake brengen, aldus de onderzoekers.

Niet alleen werkgevers zoeken nieuwe medewerkers via social media. Uit recent onderzoek is gebleken dat éénderde van de studenten die een extra zakcentje wil verdienen op zoek gaat naar een bijbaan via social media als Facebook. Volgens een ander onderzoek raadpleegt 89 procent van de werkgevers social media voordat zij een nieuwe kandidaat aannemen. Deze studie laat zien dat zij daar niet onverstandig aan doen.