1 min

Er zullen waarschijnlijk niet veel mensen zijn waaraan je je inloggegevens zal geven. Eén daarvan is waarschijnlijk ook je baas. Toch lijkt het een grote trend voor bedrijven te worden om dit tóch te vragen.

We zien de laatste tijd steeds vaker dat sollicitanten aan het eind van het gesprek wordt gevraagd om in te loggen op hun Facebook-account. Het bedrijf zou dan over de schouder mee willen kijken wanneer de persoon in kwestie door zijn account klikt en zo foto’s, reacties en statusupdates laat zien. De tactiek, shoulder surfing genaamd, zorgt er voor dat bedrijven een beter beeld krijgen van die persoon. Door deze techniek krijgen ze namelijk toegang tot content die voorheen afgeschermd kan worden door de gebruiker zelf.

De techniek zou volgens berichten op het internet overigens niet alleen op sollicitanten gebruikt worden. Zo zou de Amerikaan Robert Collins ook om zijn inloggegevens gevraagd zijn na een afwezigheid door het overlijden van zijn moeder. Toen de beste man terug keerde op zijn werk werd Collins gevraagd om zijn inloggegevens. De Amerikaan zou zo met stomheid geslagen zijn dat hij zonder nadenken heeft ingestemd met het verzoek.

Het zijn deze berichten die de aandacht trokken van de American Civil Liberties Union (ACLU). Deze organisatie heeft nu een onderzoek ingesteld naar deze technieke en bedrijven. De privacy van medewerkers en sollicitanten zou met deze techniek grof geschonden worden.