1 min

Het gebruik van sociale media kan leuk zijn, maar er zit ook een zekere keerzijde aan het gebruik er van. Zo blijkt vandaag ook weer uit een constatering van juridisch dienstverlener Arag en een aantal advocatenkantoren.

Werknemers worden steeds vaker ontslagen vanwege uitlatingen die via sociale media de wereld in worden geslingerd. Zo wordt de werkgever op Twitter en Facebook bij tijd en wijlen flink zwart gemaakt. Een andere veelgehoorde reden is het publiekelijk bespreken van uitjes terwijl de werknemer zich juist die dag ziek had gemeld bij zijn of haar bedrijf.

Dit soort uitingen worden door rechters gezien als geldig bewijsmateriaal. Onlangs werd een werknemer van de Blokker ontslagen omdat hij het bedrijf afdeed als een ‘hoerenbedrijf’ en zijn teamleider als een ‘hoerenstumper’ op een sociaal medium. In een rechtszaak erkende de rechter deze uiting als geldig bewijslast voor een ontslag vanwege ontoelaatbaar gedrag.

Volgens Arag houdt één op de drie werkgevers zijn werknemers in de gaten, tien procent van de werkgevers zou dit zelf op regelmatige basis doen. Dit leidt steeds vaker tot conflicten, mede door de gespannen sfeer op de arbeidsmarkt.