2min

Tags in dit artikel

, , ,

Groupon bestaat inmiddels drie jaar, heeft meer dan 11.000 werknemers op haar dienstlijst staan, is in meer dan 48 landen wereldwijd actief en heeft meer dan 33 miljoen actieve gebruikers. CEO Andrew Mason heeft meer dan eens het verwijt gekregen dat het bedrijf te snel is gegroeid en daardoor onherroeppelijk op problemen is gestuit. Volgens Mason is dit echter "een onfortuinlijk neveneffect van onze ongekende groei".

Mason erkent dat er risico’s verbonden zijn met de snelle groei, maar volgens hem kunnen bedrijven het zich niet permitteren om niet snel genoeg mee te bewegen met de markt. Daardoor zijn diverse bedrijven in het verleden over de kop gegaan. Door snel te reageren en te groeien is Groupon erin geslaagd om het initiële marktleiderschap te verzilveren.

Masons uiteindelijk doel is om van Groupon "het besturingssysteem voor lokale handel" te maken. Om dat te verwezenlijken zal de kortingsdienst binnenkort nieuwe producten introduceren. Meer daarover wilde Mason niet vertellen in zijn brief aan de aandeelhouders.

De brief volgt op het moment dat Groupon voor het eerst onder de koers van tien dollar per aandeel duikt. Vorig jaar november verloren de aandelen van Groupon in een week tijd 30 procent van hun waarde. Ook daarna zette de koersdaling zich voort, met als voorlopig dieptepunt een koers van 9,97 dollar per aandeel. Analisten schatten de waarde van Groupon op een slordige 6,8 miljard dollar.

Vorig jaar bleek dat vele Nederlandse consumenten niet tevreden zijn over Groupon. Velen van hen klaagden dat het bedrijf niet thuis geeft als ze problemen hebben, bijvoorbeeld als het geleverde product kapot gaat, ze een dienst niet kunnen verzilveren waarvoor ze betaald hebben, of niet de dienst krijgen waarvoor ze betaald hebben.

Begin dit jaar kreeg Groupon een aanklacht aan haar broek wegens misleiding. Groupon had vlak daarvoor haar financiële resultaten kenbaar gemaakt, maar daarbij bleek geen rekening gehouden te zijn met de geldbedragen die Groupon moest teruggeven aan ontevreden klanten. Daardoor vielen de winst en omzet aanzienlijk lager uit dan aandeelhouders aanvankelijk werd voorgespiegeld. Volgens de aanklager heeft Groupon op deze manier haar investeerders proberen te misleiden.