2min

Tags in dit artikel

, ,

Voormalig hoofd van de Entertainment & Devices divisie bij Microsoft, Robbie Bach stelt dat de draagbare muziekspeler Zune beter overgeslagen had kunnen worden. Microsoft stapte pas laat in deze markt, terwijl deze al min of meer op zijn laatste benen liep.

Dit bekent Bach op een evenement in Seattle. "Als ik Zune opnieuw kon doen, dan zouden we de draagbare mediaspelers compleet overslaan. In plaats daarvan zouden we naar het Windows Mobile-team gaan om te melden dat we de meest geweldige muziekdienst ooit voor hun telefoons gingen ontwikkelen." Bach gaat verder door te stellen dat Microsoft zijn intrede tot draagbare muziekmarkt pas inzette, op het moment dat diezelfde markt al aan het verdwijnen was. "We waren niet moedig genoeg en kwamen daardoor in de positie dat we achter Apple aan bleven lopen met een product dat eigenlijk niet slecht was."

Bach vindt dan ook dat de marketing voor de Zune niet goed was: "Ik denk dat ons marketingbericht erg verwarrend was. Ik denk niet dat mensen kunnen zeggen, dit is wat Zune is en dit is waarom het anders is. De advertenties waren te veel gericht op een klein segment van de doelgroep, we konden het brede segment van muziekluisteraars niet bereiken." Ook legt hij de schuld neer bij de muziekindustrie zelf, welke volgens Bach te veel was gefocust op wat Apple hen te bieden had, waardoor ze volgens Bach hun eigen ramen ingooiden.

Een ander product waar Bach aan heeft gewerkt, de Xbox, is wel een succes gebleken. Dit is te danken aan de unieke eigenschappen in de gameconsole, waardoor deze zich van de Sony PlayStation 2 en Nintendo GameCube kon onderscheiden. Dankzij het toevoegen van een harde schijf en een ethernet-poort konden nieuwe diensten, zoals Xbox Live, aangeboden konden worden.

Daarnaast merkt Bach op dat het succes van de Xbox te danken is aan fouten van Sony. Hij heeft vooral harde woorden over voor de overgang naar de PlayStation 3, die overgang was volgens hem [/i]"zeer, zeer slecht en heel moeizaam"[/i]. Microsoft heeft dit beter weten aan te pakken door retailers en uitgevers zoals Activision, Electronic Arts en anderen te overtuigen van het belang van het succes van de Xbox.