2min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Dinsdag 29 mei lanceerde Samsung in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Italië haar muziekdienst Music Hub. Hiermee wil het Zuid-Koreaanse technologiebedrijf de concurrentie aangaan met Spotify. De streamingdienst zal later dit jaar ook in Nederland beschikbaar zijn.

Naast de Samsung Galaxy S III kwam Samsung gisteren nog met een ander nieuwtje: het technologiebedrijf lanceerde in vijf Europese landen de muziekdienst Music Hub. Deze streamingdienst werkt ongeveer hetzelfde als Spotify. Tegen betaling kunnen gebruikers altijd en overal hun favoriete muziek beluisteren. Zij hebben toegang tot een database van 19 miljoen nummers die ze via hun webbrowser of speciaal ontworpen app kunnen afspelen.

Voor een bedrag van 10 euro per maand kunnen gebruikers ongelimiteerd en onbeperkt muziek luisteren. De abonnementsprijs komt overeen met concurrenten als Spotify, Sony Music Unlimited en Deezer. Een toegevoegde functie is dat gebruikers hun zelf gedownloade nummers automatisch kunnen matchen met de database van Music Hub. Deze functionaliteit zagen we al eerder bij iTunes Match.

Voorlopig is Music Hub alleen nog maar beschikbaar op de Galaxy S III. De Galaxy S II en Galaxy Note zullen op korte termijn volgen. Naar verluidt werkt het bedrijf aan apps die geschikt zijn voor andere mobiele besturingssystemen zoals iOS en Windows Phone.

De afgelopen paar jaar zijn er diverse digitale muziekdiensten gelanceerd in Nederland. Zo maakte Spotify in mei 2010 haar grote debuut in Nederland. Andere partijen als Mediamarkt, Rara Media Group, Ziggo en Sony kondigden de afgelopen maanden eveneens aan een eigen muziekdienst te zullen lanceren. Het is de vraag of Samsung met al deze partijen kan concurreren.

Wanneer Music Hub in Nederland beschikbaar zal zijn is onbekend.