2min

Twitter, de aanbieder van de gelijknamige kosteloze microblogdienst, zal binnen nu en twee jaar een geschatte omzet van één miljard dollar genereren. Dat is tweemaal zo snel als sommige analisten tot op heden voorspelden.

Dat zeggen twee anonieme, maar welingelichte bronnen tegenover internationaal persbureau Bloomberg. De bronnen willen alleen op basis van anonimiteit spreken, omdat de cijfers en voorspellingen niet openbaar zijn. De reden voor deze bijstelling is dat de microblog naar verwachting grotere munt zal slaan uit de advertentie-inkomsten. In maart lanceerde Twitter de zogeheten Promoted Tweets op de officiële Twitter app. Hiermee heeft Twitter volgens analisten een belangrijke stap gezet om meer inkomsten te halen uit het advertentie-aanbod. "Twitter zal de ingeslagen weg voortzetten en nog meer geld verdienen aan advertenties", aldus een analist van Forrester Research.

Hoewel het passeren van de één miljard grens een grootste prestatie is, blijft Twitter wel enigszins achter op haar concurrenten. Groupon behaalde drie jaar na haar oprichting al een omzet van één miljard dollar. Google had vijf jaar nodig om deze mijlpaal te bereiken en Facebook zes jaar. Als Twitter aan de verwachtingen weet te voldoen heeft het bedrijf acht jaar nodig om deze grens te passeren.

Dick Costolo, de CEO van de microblog, liet onlangs al doorschemeren voorlopig geen beursgang te maken. "Als je een goede business hebt, dan kun je op ieder gewenst moment de stap naar de beursvloer maken. Daarbij ben je niet gebonden aan een window of opportunity", aldus de voorman. Volgens Costolo heeft zijn bedrijf meer dan voldoende financiële middelen, waardoor een beursgang geen noodzakelijke voorwaarde is om te overleven.

Wereldwijd telt Twitter meer dan 500 miljoen leden. Nederland kent volgens de laatste cijfers meer dan één miljoen actieve twitteraars. Volgens onderzoeksbureau Semiocast behoren de Nederlanders tot de meest actieve twitteraars ter wereld.