2min

De rek lijkt er uit te zijn bij Facebook, zo blijkt uit de laatste cijfers van comScore. Volgens het onderzoeksbureau spenderen gebruikers steeds minder tijd aan het uploaden en delen van foto’s, updaten van statusberichten en liken van andermans berichten.

Volgens comScore bezochten in april 158 miljoen unieke bezoekers het sociale netwerk, een groei van 5 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dat is volgens het onderzoeksbureau de laagste groei die het ooit heeft gemeten in deze maand. In april 2009 steeg het aantal unieke bezoekers met 24 procent, in april 2010 met 89 procent.

Daarnaast brachten bezoekers in april weliswaar meer tijd door op ’s werelds grootste sociale netwerk, maar ten opzichte van voorgaande jaren neemt deze groei wel flink af. Het aantal bezoekers dat langer dan 6 uur doorbrengt op Facebook steeg in april met 16 procent. In april 2010 lag de groei op dit punt op 57 procent en afgelopen jaar op 23 procent.

Volgens de onderzoekers komt deze stagnatie niet onverwachts en is deze bovendien niet ongewoon. 71 procent van de 221 miljoen Amerikanen die internettoegang hebben beschikken over een Facebookprofiel. Zelfs met de stagnerende groei is Facebook altijd nog populairder dan YouTube. "Afnemende groeicijfers zijn een natuurlijk onderdeel van de groeicyclus", aldus onderzoeker Andrew Lipset.

Wellicht dat beleggers niet blij zijn met deze cijfers. Sinds de beursgang van Facebook op 18 mei is de koers met 29 procent gedaald. Deze cijfers zouden opnieuw een neerwaartse spiraal kunnen inluiden voor het internetbedrijf.

Uit een poll van persbureau Reuters bleek onlangs dat de populariteit van Facebook langzaam afneemt. Uit de peiling kwam naar voren dat 34 procent van de gebruikers minder tijd doorbrengt op het sociale netwerk dan een half jaar geleden. 40 procent van de ondervraagden gaf aan dagelijks Facebook te bezoeken. Een kleine groep van 20 procent vertelde steeds vaker op het sociale netwerk te komen.