2min

HTC heeft het lastig om de concurrentiestrijd te winnen van Apple en Samsung en heeft daarom de strategie aangepast, aldus Ray Yam, hoofd van de Chinese afdeling van HTC. Het bedrijf gaat zich meer richten op China en minder op Europa en de Verenigde Staten.

HTC heeft een makkelijkere positie in China dan in Europa en de VS. Het bedrijf heeft minder sterke concurrentie op de Chinese markt en weet beter in te spelen op de behoeftes daar dan bijvoorbeeld Apple dat doet. Zo heeft Apple nog geen iPhone ontwikkeld die voldoet aan de standaarden van China Mobile en China Unicom, iets wat HTC wel heeft gedaan. HTC heeft het afgelopen kwartaal zijn marktaandeel meer dan verdubbelt in China van 2,6 procent naar 6 procent.

In Europa en de VS was HTC een van de eerste fabrikanten die op de markt kwam met een Android-smartphone. Het bedrijf wist hiermee heel snel heel groot te worden. Alleen is de concurrentie de afgelopen jaren flink toegenomen met tot gevolg een aantal kwartalen met zeer tegenvallende resultaten. HTC ziet in China een deel van de oplossing doordat deze markt nog ontzettend hard groeit. Dit jaar zullen er naar verwachting ergens tussen de 150 en 170 miljoen smartphones worden verkocht in China, dit aantal ligt in 2015 naar verwachting op 500 miljoen.

De doelstelling van HTC is dan ook om in 2015 een van de topspelers te zijn op de Chinese markt. Het wereldwijde marktaandeel van HTC is het afgelopen jaar bijna gehalveerd en dus is het tijd voor verandering. Ook de One-serie van HTC heeft niet de gewenste resultaten weten te brengen.

De grote vraag is nu wat dit concreet gaat betekenen voor de Europese en Amerikaanse markt. Iets wat de komende maanden ongetwijfeld gaan merken.