3min

Facebook verandert het advertentiebeleid en gaat nu ook testen met willekeurige advertenties in de nieuwsfeed van gebruikers. Eerder was het nog een vereiste dat bedrijven alleen konden adverteren in de feed van gebruikers die het bedrijf leuk vonden, deze eis laat Facebook nu vallen.

Het belangrijkste onderdeel van Facebook is de nieuwsfeed, de lijst waar alle berichten van vrienden en pagina’s voorbij komen die de gebruiker leuk vindt. Tot op heden verschenen er eigenlijk nooit advertenties in deze nieuwsfeed. De enige manier waarop bedrijven advertenties konden plaatsen in deze feed was als de gebruiker in kwestie het bedrijf al leuk vond op Facebook.

Voorbeeld: Als je bijvoorbeeld Coca Cola, Pepsi of Heineken leuk vind op Facebook dan konden deze bedrijven tegen betaling een gesponsord bericht laten tonen in jouw nieuwsfeed. Dit bericht bleef dan wat langer bovenaan staan dan een normaal bericht. Ook werd dit al uitgebreid met de mogelijkheid dat als een van je vrienden een bedrijf leuk vond, deze in je feed konden adverteren.

Deze eisen gooit Facebook nu overboord en nu kunnen bedrijven straks zo’n gesponsord bericht kopen en tonen in de nieuwsfeeds van alle gebruikers, ook in de feeds van gebruikers die geen enkele relatie hebben met het bedrijf. Vooralsnog gaat het weliswaar om een test, maar Facebook is hard op zoek naar nieuwe verdienmodellen dus de kans is groot dat de test zal slagen.

De test met deze nieuwe gesponsorde verhalen in de nieuwsfeed van gebruikers zullen worden getoond op zowel de normale (desktop) versie van Facebook als op de mobiele telefoon, aldus Facebook woordvoerder
Annie Ta.

"De advertenties zullen eruit zien als andere berichten in de newsfeed maar zullen worden gelabeld als gesponsord. We denken dat het zo makkelijker wordt voor bedrijven om meer mensen te bereiken. Dit is een kleine test en we zoeken constant naar feedback van gebruikers hoe we onze advertentie ervaring kunnen verbeteren.", aldus Ta.

Als Facebook deze manier van adverteren officieel uitrolt zullen adverteerders deze gesponsorde berichten kunnen richten op de interesses en leeftijd van gebruikers maar ook op de normale of de mobiele versie van Facebook.

Facebook was eerst nogal terughoudend met het plaatsen van advertenties in de nieuwsfeed maar lijkt hier nu op terug te komen. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de druk van aandeelhouders die meer omzet willen zien van Facebook. Het aandeel Facebook is pas een paar maanden op de beurs maar is bijna gehalveerd. Het aandeel opende op 38 dollar, steeg naar 45 dollar om vervolgens weg te zakken naar iets meer dan 20 dollar nu.

Sinds januari van dit jaar toont Facebook de gesponsorde berichten in de nieuwsfeed van gebruikers met de eis dat de gebruiker dus al een relatie heeft met het bedrijf, door het bijvoorbeeld leuk te vinden. Dit levert Facebook bijna 1 miljoen dollar per dag op, aldus Zuckerberg. Ook gaf hij aan dat het aantal advertenties in de nieuwsfeed is gelimiteerd zodat de kwaliteit van de feed behouden blijft. Er zijn echter ook plannen om het limiet op sociale advertenties te verhogen.