2min

Tags in dit artikel

, , , ,

De Nederlandse mobiele telecommarkt heeft het afgelopen kwartaal 3,1 procent minder omzet gehaald in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar. De omzet valt mede lager uit door regelgeving waardoor er minder snel buiten de bundel gebeld wordt.

Toch was de omzet 2 procent hoger als het kwartaal daarvoor dit komt omdat seizoensmatig het tweede kwartaal altijd beter is dan het eerste. Data en SMS (non-voice) is op dit moment goed voor 40 procent van de totale omzet. Dat is een stijging ten opzichte van vorig jaar alleen niet genoeg om de dalende omzet van "voice" helemaal op te vangen.

Telecompaper, een onderzoeksbureau en uitgeverij dat zich concentreert op de wereldwijde telecommunicatie-industrie, heeft de vijfjaars-verwachting op basis van de laatste kwartaalcijfers en de marktomstandigheden bijgesteld. Tussen 2011 en 2016 wordt een gemiddelde groei van 0,1 procent verwacht. De opbrengsten van diensten blijven stabiel en komen uit op 6,1 procent in 2016.

KPN verloor het meeste omzet, maar liefst 5 procent en daar bovenop verloor het bedrijf ook 1 procent marktaandeel aan de directe concurrenten T-mobile +0,6 procent en Vodafone +0,4 procent.

Het aantal aansluitingen in Nederland groeide met 1,5 procent tot 20,9 miljoen. De penetratie steeg van 123,6 procent naar 125 procent. KPN’s aandeel daarin kwam uit op 47 procent, Vodafone kwam op 29 procent en T-mobile komt uit op 24 procent.

De vraag is nu hoe de operators dit gaan compenseren. De enige voor de hand liggende optie is een prijsverhoging op data diensten.