1 min

Gebruikers van de mobiele applicaties van YouTube kunnen voortaan zelf bepalen of zij een advertentie willen afkijken. Door de introductie van TrueView kan een gebruiker kiezen of hij of zij wel of niet naar een advertentie blijft kijken.

De gebruiker kan de advertentie namelijk ook weggedrukken. The New York Times meldt dat Google momenteel bezig is met het uitrollen van deze nieuwe vorm van adverteren. Wanneer een gebruiker een advertentie niet wil bekijken kan deze weggeklikt worden op een manier die we kennen van de desktopversie van YouTube. De nieuwe advertentievorm is een nieuwe manier voor Google om geld te verdienen aan mobiele apparaten. Doordat smartphones beschikken over relatief kleine schermen blijft er weinig ruimte over voor advertenties.

Volgens Google zou de vorm die in 2010 werd geïntroduceerd op de desktop perfect zijn voor smartphones. Veel mobiele gebruikers hebben namelijk weinig tijd en willen snel een bepaalde video bekijken. De mogelijkheid om een advertentie weg te klikken is dan ideaal volgens het bedrijf. Google denkt dat TrueView zeer succesvol zal zijn op mobiele apparaten. Naast TrueView experimenteert Google ook nog met enkele andere technieken.