1 min

Het is nu mogelijk om de Unreal Engine 3-game-engine op Linux te draaien.

Vorig jaar portte Epic Games zijn Unreal Engine 3 naar Adobe Flash Player 11. Het deed dit door gebruik te maken van de Stage 3D-low-level-API van Adobe. Stage 3D heeft volledig door de GPU versnelde 2D/3D-API’s voor Flash en AIR op zowel webbrowsers als iOS en Android.

Eerder dit jaar, op de GDC2012, gaf Epic Games een demo van de engine in de browser in Adobe Flash. Het deed dit met de Epic Citadel-demo, Dungeon Defenders en Unreal Tournament 3.

Adobe heeft echter geen ondersteuning ingebouwd voor Stage 3D op Linux, met als resultaat dat de Unreal Engine 3 daar niet op zou werken. Bovendien heeft Adobe de ontwikkeling voor Flash op Linux stopgezet.

Echter, Google heeft het stokje van Flash-ontwikkeling op Linux overgenomen en heeft ook al een eerste implementatie van Stage 3D voor Linux klaarstaan. Het is enkele gebruikers dan ook al gelukt om de engine aan de praat te krijgen. Er zijn echter nog wel een aantal bugs op het gebied van textures en prestaties.

Overigens bestaat er een echte, native port van de Unreal Engine 3 voor Linux. Deze is echter nooit vrijgegeven omdat Epic Games geen brood ziet in het Linux-platform. Daarnaast werkt Unreal Tournament 3 goed onder Wine, waardoor deze toch op Linux gedraaid kan worden.