2min

ING heeft inmiddels via Twitter laten weten dat het bedrijf last heeft van een storing. De storing heeft ervoor gezorgd dat het onmogelijk is om via de ING te internet bankieren. Ook iDeal betalingen via de ING zijn niet mogelijk en ook de mobiele app van de ING werkt niet meer.

ING zegt te werken aan een oplossing maar hoelang dit nog gaat duren is niet bekendgemaakt. Ook opvallend is dat de ING nu te kampen heeft met een storing die alle online diensten heeft plat gelegd.

ING heeft namelijk eerder dit jaar verklaard alle internetdiensten van elkaar te gaan loskoppelen. Zodat als één van de diensten last heeft van een storing, de andere diensten gewoon beschikbaar blijven. Ondanks dat de ING de diensten van elkaar heeft gescheiden liggen ze er nu toch allemaal uit.

In een reactie laat de ING aan Techzine weten dat de storing van vandaag niet de systemen zelf betreft maar het gaat om een netwerkstoring. Hieruit kunnen wij concluderen dat de netwerken van de diensten niet van elkaar zijn gescheiden aangezien ze allemaal platliggen.

Normaliter zijn netwerken in datacenters redundant uitgevoerd, wat betekent dat er een backupnetwerk is waarop overgeschakeld kan worden als er sprake is van een storing. Dit gebeurt in veel gevallen zelfs automatisch. Waarom dat in dit geval niet is gebeurd of waarom dat niet mogelijk is, is ons onduidelijk. We hebben dit aan de ING voorgelegd en wachten nog op een reactie.

UPDATE 13:08: Inmiddels is de storing verholpen volgens ING Webcare.