1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Nokia, dat al vaker op zoek was naar manieren om de eigen mappingsoftware te verbeteren, heeft een deal met Oracle gemaakt. Deze deal geeft gebruikers van Oracle toegang tot Nokia’s alsmaar groeiende map- en kaartendiensten.

De deal die gisteren bij de OracleWorld-conferentie in San Francisco bekend gemaakt werd, wordt door leidinggevenden bij Nokia gezien als een significante uitbreiding van Nokia’s kaartendiensten. Oracle omschrijft de deal als een makkelijke manier voor Oracle-gebruikers om Nokia’s kaarten te integreren in de software van Oracle.

Na Nokia’s overname van Navteq in 2007 is het bedrijf begonnen met een opmars in de navigatie-industrie. Nokia is destijds begonnen in het autonavigatie segment en kreeg hier al snel een status om rekening mee te houden. Vervolgens heeft het bedrijf de werkzaamheden uitgebreid naar mobiele telefoons en andere toepassingen, waaronder een aantal Microsoft-producten. Hier ondervond de Finse fabrikant echter zware concurrentie van Google Maps.

Recentelijk had Nokia ook al een deal met Groupon en Amazon gemaakt. Deze deal zorgde er voor dat deze twee bedrijven af zouden zien van Google Maps en daarvoor in de plaats de kaarten van Nokia gingen gebruiken.

Het belang van de deal met Oracle wordt vooral onderstreept door het feit dat Oracle vooral producten aan bedrijven levert. Dit introduceert de kaartendiensten van Nokia dus aan een hele nieuwe groep gebruikers. Aandeelhouders reageren positief op dit nieuws, het aandeel van Nokia steeg vandaag al ruim 7 procent.