1 min

Sinds versie 10 heeft Microsoft Do Not Track, de techniek waardoor gebruikers laten weten niet mee te willen doen aan het gevolgd worden door internetadverteerders, standaard aangezet. Yahoo! heeft nu besloten Do Not Track te negeren.

Do Not Track stuurt een speciale HTTP-header naar de website en is het resultaat van samenwerking tussen technologiebedrijven, onderzoekers en internetprivacygroepen.

In de aankondiging laat Yahoo! weten dat het Do Not Track "uit principe" niet zal ondersteunen en dat het samenwerkt met partners om een andere opt-outmogelijkheid voor gebruikers te maken.

Yahoo! gaat verder door te laten weten dat het standaard inschakelen van DNT ervoor zorgt dat "het moeilijk wordt om ons waardeaanbod aan te bieden." Daarom zal de Ad Interest Manager van Yahoo!, waarmee de gebruiker zelf het volgen uit kan zetten, blijven bestaan, maar zal het de DNT-header van Microsoft negeren.

Het Amerikaanse internetbedrijf werkt samen met het W3C om een Do Not Track-standaard te maken, die voor de gebruiker en voor de internetervaring optimaal is, zo laat Yahoo! weten. "Uiteindelijk geloven we dat DNT de keuze moet zijn van de gebruiker, niet van een browserfabrikant, plug-inschrijver of software van een derde partij." Het W3C raadt overigens ook aan dat DNT een opt-inoptie is.