1 min

Een aantal winkelketens zijn begonnen met het gebruik van een nieuw soort paspop in de etalage van hun winkels. Deze EyeSee-mannequins zijn uitgerust met een camera met gezichtsherkenning, die onder andere leeftijd, geslacht en afkomst registreert.

De originele bedoeling van gezichtsherkenning was het identificeren van criminelen op plaatsen zoals vliegvelden, maar winkels lijken andere praktische doeleinden gevonden te hebben. Eén van de winkels die al enige tijd gebruik maken van deze technologie leidt van de geregistreerde informatie af dat een groot deel van het winkelende publiek na vier uur in de middag van Aziatische afkomst was, als gevolg van deze informatie heeft deze winkel op dit tijdstip nu een Chinees sprekende werknemer bij de ingang geplaatst.

De EyeSee-mannequins zijn vorig jaar in december in de verkoop gegaan en zouden intussen al gebruikt worden in zowel Amerika als Europese landen. Grote winkelketens zoals Nordstrom en Burberry hebben publiekelijk laten weten niet mee te doen aan het implementeren van de privacygevoelige mannequins.