1 min

Thorsten Heins, CEO van BlackBerry, noemt de verkoop van BlackBerry 10 in het Verenigd Koninkrijk ver boven verwachting. De witte BlackBerry Z10 zou al zijn uitverkocht in Groot-Brittannië. Het succes van het nieuwste model is allesbepalend voor het Canadese bedrijf dat al lang kampt met terugvallende verkoop.

Volgens Heins gaat het lekker met de nieuwe BlackBerry. Het model verkoopt goed en de CEO gelooft zelfs dat zijn bedrijf de ontstane kloof naar Apple en Google’s Android kan overbruggen.

Heins zegt dat een groot aantal gebruikers overstapt van andere platformen naar BlackBerry. Een goed teken, aangezien het nieuwe model zich initieel enkel richtte op de trouwe BlackBerry-gebruikers.

Precieze verkoopcijfer wilde de CEO niet delen, maar de verkoop "overtreft verwachtingen", volgens Heins. De beurs heeft het succes ook opgepakt, BlackBerry sloot gisteren met een plus van 15 procent. Direct na de lancering van het nieuwe model zakte het aandeel nog met 12 procent.

In Amerika beleeft de BlackBerry Z10 zijn debuut pas in maart, wat voor BlackBerry opnieuw een belangrijke gebeurtenis moet worden. Het succes van de organisatie is mede afhankelijk van het marktaandeel dat ze op de Amerikaanse markt weten te veroveren.

BlackBerry verloor veel klanten sinds de introductie van de iPhone in 2007. In een periode van grote ontwikkelingen is de producent in technologisch opzicht blijven hangen. Een inhaalslag van BlackBerry lijkt na dit nieuws niet langer een onmogelijk zaak en het bedrijf ziet een lichtpuntje in een nog altijd heel erg lange tunnel.