1 min

Apple en Google hebben gedurende de afgelopen jaren elkaar steeds meer losgelaten. Waar Microsoft eerst nog een gezamenlijke vijand was, zijn beide bedrijven de softwaregigant voorbij gegroeid en elkaar grote concurrenten geworden. Een van de weinige overblijfselen die herinneren aan de samenwerking is de standaardzoekmachine in iOS. Daarvoor zou Google ook een lieve duit betalen aan Apple.

Google Search is de standaardzoekmachine in Safari voor iOS en daarvoor betaalt Google de hoofdprijs. In 2014 zou de zoekgigant inmiddels ongeveer een miljard dollar afdragen aan Apple om die positie te handhaven. Deze cijfers zijn overigens niet afkomstig van Google of Apple, maar van een analist van Morgan Stanley die hiervoor een berekening maakte. In 2009 zou Google nog maar 82 miljoen dollar aan Apple hoeven te betalen, maar door de explosieve toename van iOS-gebruikers ging dit bedrag flink omhoog.

Omdat het aantal iOS-gebruikers toeneemt wordt het bedrag dat Google betaalt op jaarlijkse basis alleen maar hoger. De hoogte wordt namelijk bepaald aan de hand van hoe vaak mensen gebruik maken van de zoekdienst via een iOS-apparaat. Daarbij zou Google ook nog eens veel minder advertentie-inkomsten opstrijken dan Apple. Per dollar die verdiend wordt aan advertenties voor iOS-apparaten ontvangt Apple 75 cent, Google krijgt de overige 25 cent.

De Mozilla Foundation, het bedrijf achter de Firefox-browser, krijgt in 2014 zo’n 400 miljoen dollar voor eenzelfde deal waarbij Google Search de standaardzoekmachine is.