2min

De Europese Commissie wil dat Google de eigen diensten duidelijker onderscheidt in de zoekresultaten. Ook moet de zoekgigant helderder verwijzen naar alternatieve diensten en zoekmachines die zich richten op een specifiek segment.

Eurocommissaris Joaquin Almunia zegt in een interview met de New York Times dat gebruikers een "echte keuze" moeten hebben. Hij verwijst daarmee naar het rapport dat Google’s manipulatie van zoekresultaten in beeld brengt. Google plaatst eigen diensten hoger in de zoekresultaten en verplaatst concurrenten naar onderen.

Google plaatst eigen diensten prominenter in beeld en heeft daarmee een oneerlijk concurrentievoordeel aldus het onderzoek. Zo krijg je bij het zoeken naar een locatie altijd Google Maps te zien, als je naar producten zoekt Google Products, zoek je naar vliegtickets krijg je Google Flights en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Concurrenten klagen al jaren over die oneerlijke concurrentie, waar Google in de V.S. een compromis om sloot.

De Commissie wil nu dat Google de eigen diensten duidelijk labelt. Daarnaast moeten verticale zoekmachines, die zich richten op een specifiek segment, sterker naar voren komen. De dominantie zoekmachine moet alternatieve zoekmachines tonen, zodat de consument het aanbod in een keer goed in beeld krijgt.

Vorige maand werd Google beschuldigd in de EU van het manipuleren van zoekresultaten om eigen diensten hoger in beeld te brengen. In de hoop een rechtszaak en flinke boete te voorkomen doet Google deze week een laatste poging een compromis te sluiten.

De Europese commissie hoopt de zaak na de zomer te kunnen sluiten. Ondertussen lopen er nog diverse andere zaken tegen Google, waaronder geclaimd machtsmisbruik met Android en gebrekkig privacybeleid.