2min

Het gebruik van Google+ groeit gestaag en op alle fronten loopt het sociale netwerk van Google in op Facebook en de andere sociale netwerken als Twitter en LinkedIn. Het grote succes voor Google+ blijft vooralsnog uit omdat het sociale netwerk gebruikers niet lang genoeg vast weet te houden.

Een van de belangrijkste cijfers voor een sociaal netwerk is de hoeveelheid tijd die een bezoeker doorbrengt op het sociale netwerk. Dat cijfer groeit bij Google+ nog steeds maar kan zich nog absoluut niet meten met Facebook. In maart van dit jaar bracht de gemiddelde Google+ gebruiker 6 minuten en 47 seconde door op het sociale netwerk. Daar staat tegenover dat de gemiddelde Facebook-gebruiker maar liefst 6 uur en 44 minuten doorbracht op het sociale netwerk in maart.

Wel moeten we hierbij opmerken dat een jaar terug de gemiddelde Facebook-gebruiker nog 7 uur en 9 minuten doorbracht op het sociale netwerk en op Google+ was dit slechts 3 minuten en 20 seconden. Facebook heeft de daling dus ingezet, Google+ stijgt nog steeds, alleen in dit tempo kost het nog heel wat jaren voordat Google+ ook maar een rol van betekenis gaat spelen. Google doet er dus verstandig aan om toch opnieuw te investeren in het sociale netwerk en gebruikers op de een of andere manier te overtuigen.

Het aantal bezoekers van Google+ blijft ook achter op dat van Facebook en ook van Twitter. Google+ telde 28 miljoen unieke bezoekers in maart. Dit is op zowel de desktop als mobiele website gecombineerd. Facebook had 142,1 miljoen unieke bezoekers op de desktopwebsite en 99 miljoen unieke bezoekers via mobiele apparaten. Twitter moest het doen met 34 miljoen unieke bezoekers op de website en 29 miljoen unieke bezoekers via mobiele apparaten.