1 min

Breedbandwinkel concludeert aan de hand van een onderzoek onder 50.000 internetters dat in vrijwel alle gevallen niet de beloofde internetsnelheid wordt geleverd.

Maar liefst 95 procent van de gebruikers krijgt niet de snelheid waarvoor betaald wordt. In sommige gevallen kan de verbinding tot wel 85 procent trager zijn dan door leveranciers wordt beloofd, terwijl 61 procent van de Nederlandse huishoudens het sowieso moet doen met minder dan de helft van de beloofde snelheid.

Hoewel de regering een jaar geleden al eens aankaartte dat leveranciers transparanter moeten zijn betreffende de werkelijke snelheid van een abonnement, is het voor de consument nog altijd zo goed als onmogelijk om van te voren vast te stellen wat de werkelijke internetsnelheid zal worden voordat een abonnement wordt afgesloten.

Eurocomissaris Neelie Kroes heeft al eerder aangekondigd een onderzoek te houden naar internetsnelheden. In andere Europese landen zouden de zaken er nog slechter voorstaan dan in Nederland.

Bij het nakomen van de internetsnelheid komt kabelaar Ziggo als minst slechte uit de bus. Toch meldt de provider zich niet te herkennen in het onderzoek. "Bij ons komt uit het kastje in de muur precies de snelheid die wij beloven. Veel verlies treedt daarna op, bijvoorbeeld omdat veel mensen WiFi gebruiken"