1 min

De PvdA wil dat banken klanten standaard tegemoet komen als ze slachtoffer zijn van fraude met internetbankieren. Compensatie gebeurt nu vaak uit ‘goede wil’ van de banken, maar die houding komt steeds meer onder druk te staan.

Fraude bij internetbankieren is over het algemeen de verantwoordelijkheid van de bank, zo pleit PvdA Kamerlid Henk Nijboer. Banken bepalen toezegging van een vergoeding nu per geval. Ze schuiven de schuld in toenemende mate af op de consumenten, die door bijvoorbeeld slechte of geen antivirussoftware het doelwit werden van cybercriminaliteit.

Nijboer vindt het ontbreken van beveiligingssoftware onvoldoende reden om compensatie te weigeren. "Pas als een consument flagrant nalatig is en zijn gegevens op een presenteerblaadje aanbood, wordt dat anders," aldus de financieel-fractiespecialist.

Tegelijkertijd pleit Nijboer voor een duidelijke compensatieregeling voor webwinkels bij storingen in het betalingsverkeer. "De huidige regelgeving is een lappendeken en is niet gemaakt voor de moderne tijd waarin mensen door internet 24 uur per dag bij hun geld willen kunnen," stelt hij. Hoelang een uitval moet duren om een vergoeding te rechtvaardigen weet het Kamerlid nog niet.