2min

Tags in dit artikel

, ,

Google heeft op vrijdag laten weten dat de Google News-dienst in Duitsland opt-in wordt. Dat betekent dat nieuwsberichten van uitgevers alleen nog op Google News verschijnen met expliciete toestemming van die uitgevers.

Gerrit Rabenstein, strategic partner development manager voor Google in Duitsland, maakte het nieuws bekend in een blogpost. De zet is uniek, omdat dit in geen ander land het geval is. In de rest van de wereld moeten uitgevers in een robot.txt-bestand op hun website of direct aan Google aangeven niet te willen worden opgenomen in Google News.

De uitzondering is het gevolg van een wet die binnenkort in Duitsland ingaat. De nieuwe wet regelt het recht op intellectueel eigendom voor persuitgevers. In de wet zou Google met zijn huidige systeem nieuwsbladen, blogs en andere uitgevers moeten gaan betalen voor weergave op Google News. In plaats daarvan heeft de zoekgigant gekozen voor een opt-insysteem, zodat het niets hoeft te betalen.

Er is veel kritiek op de wet, waarmee uitgevers hoopten eindelijk geld te ontvangen van Google, geweest. Het is bijvoorbeeld onduidelijk wat een "snippet" – het korte stukje tekst dat op Google News bij een nieuwsbericht wordt weergegeven – precies is en hoe lang deze mag zijn. De wet geeft geen duidelijke definitie.

Ook in de rest van Europa krijgt Google News tegengas. Afgelopen jaar werd een geschil met de Belgische pers opgelost omdat gecachte versies van nieuwsartikelen auteursrechten zouden schenden. Er werd een deal gesloten die volgens velen voordelig was voor Google.

De opt-inwijziging van Google News gaat vanaf 1 augustus in.