2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Facebook heeft gisteren laten weten dat 41 procent van zijn totale advertentie-omzet afkomstig is van mobiel. Een jaar geleden was dat nog bijna 0 procent.

De totale omzet van advertenties komt daarmee uit op 1,6 miljard dollar, een stijging van 61 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. "Binnenkort hebben we meer omzet afkomstig van mobiel dan de desktop", zo vertelt Mark Zuckerberg in een groepsgesprek met analisten.

De resultaten werden positief ontvangen door investeerders, waardoor de aandelen van Facebook met bijna 17 procent stegen naar 30,94 dollar.

Volgens analisten zijn deze resultaten bewijs dat Facebook zich goed kan aanpassen aan het huidige internetlandschap, waarin gebruikers steeds meer mobiele apparaten gebruiken in plaats van desktopcomputers. "Ze [Facebook] zijn nu bij. In plaats van achter te lopen op mobiel, lopen ze nu voor", zo vertelt Mark Mahaney, analist bij RBC Capital Markets.

Facebook liet verder weten dat het een netto-inkomen heeft geboekt van 333 miljoen dollar. Zonder de aandeelgebaseerde uitgaves komt de winst uit op 488 miljoen dollar. De omzet van het bedrijf steeg aanzienlijk, met 53 procent naar 1,81 miljard dollar.

Vooral de vraag naar advertenties in de nieuwsfeed van gebruikers is zeer hoog. Ongeveer 1 op de 20 items in die feed is een advertentie en adverteerders willen alleen maar meer.

De vraag is hoeveel advertenties gebruikers zullen tolereren. Volgens Zuckerberg blijkt uit onderzoek van Facebook dat gebruikers de advertenties meer opmerken en dat het bedrijf bezig is de kwaliteit en relevantie van de advertenties te verbeteren.

Daarnaast wordt er gewerkt aan de introductie van video-advertenties, maar ook dat wordt nog onderzocht. Sheryl Sandberg, Facebooks chief operating officer, liet weten dat video "onwijs belangrijk" is voor gebruikers en adverteerders. Video’s gemaakt met en gedeeld door Facebooks nieuwe videofunctie in Instagram groeien snel.

In het tweede kwartaal van 2012 maakte Facebook nog een verlies van 743 miljoen dollar. Dat getal bevatte echter de 1,3 miljard die nodig was voor uitgaves gerelateerd aan het naar de beurs gaan van het sociale netwerk.