1 min

Facebook heeft opnieuw wijzigingen doorgevoerd in het algoritme van de nieuwsfeed. Het idee erachter is dat boeiende content zichtbaarder wordt en saaie content sneller verdwijnt. Ook zal boeiende oudere content meer aandacht krijgen. Gebruikers zijn uiteindelijk degene die bepalen wat wel en niet boeiend is.

Nu bedrijven ook massaal aanwezig zijn op Facebook met pagina’s is er een enorme lading aan informatie, de kunst voor Facebook is om de meest boeiende content ook in de nieuwsfeed van de gebruikers te tonen. Op dit moment is het zo dat een bericht op een Facebook-pagina hooguit 15 procent van de volgers bereikt. Facebook heeft nu het algoritme aangepast en op basis van het aantal likes en reacties wordt een bericht aan nog meer volgers getoond of indien de reacties en likes uitblijven minder of niet meer getoond aan de volgers.

Hiermee worden bedrijven die saaie berichten de wereld insturen dus min of meer gestraft door Facebook. Het enige alternatief wat er voor dat soort bedrijven over blijft is adverteren op Facebook, om hun saaie boodschap over te brengen. Dit soort bedrijven moeten dus adverteren of een stuk creatiever worden in de manier waarop ze hun boodschap overbrengen. Als ze een boodschap creatief overbrengen waardoor volgers het gaan liken en er mogelijk op gaan reageren zal dat ook beloond worden.

Voor gebruikers van Facebook is het in elk geval goed nieuws, de saaie berichten verdwijnen nu sneller uit je nieuwsfeed.