1 min

Dat de PC-markt een flinke dip doormaakt is geen geheim, maar dit is desalniettemin een interessant nieuwtje: Lenovo, de grootste speler in de PC-markt, verkoop meer telefoons en tablets dan PC’s.

Daarmee doet Lenovo iets waarin gevestigde namen in de PC-markt tot nog toe niet in geslaagd zijn en dat is succesvol zijn op de mobiele markt. Concurrenten als Acer, Asus, Dell en HP wisten daar tot nog toe nog maar nauwelijks in te slagen. Lenovo’s groei in de mobiele markt is voornamelijk te danken aan thuishaven China, waar het een aandeel van 42 procent heeft op de mobiele markt.

In vergelijking met dezelfde periode een jaar terug, wist Lenovo 41 procent meer slimme apparaten zoals telefoons en tablets te verkopen. Als er alleen naar smartphones wordt gekeken, is er zelfs een stijging van 132 procent zichtbaar. Voor volgend jaar worden nog hogere percentages verwacht, omdat Lenovo meer aandacht gaat geven voor markten als Europa en de Verenigde Staten. CEO Yang Yuanqing zegt dan ook: "smartphones vormen onze nieuwe groeimarkt."

Lenovo wordt gezien als een overnamekandidaat van het noodlijdende BlackBerry, maar wat dat betreft laat de CEO zich niet in de kaarten kijken. "Als er zich een goede mogelijkheid die aansluit bij onze strategie voordoet, zullen we die pakken," zegt de CEO wanneer gevraagd wordt naar plannen voor het Canadese bedrijf.