Uit onderzoek van PageFair blijkt dat steeds meer gebruikers advertenties op websites blokkeren.

In een rapport dat deze week is uitgebracht door dat bedrijf blijkt dat 22,7 procent van de internetgebruikers advertenties blokkeren. Dit onderzoek is uitgevoerd onder 220 websites. Indien wordt gekeken naar een kleinere subset van sites, namelijk die in de afgelopen vier maanden, dan is een stijging te zien van 43 procent per jaar.

PageFair wijst ook naar Google Trends, waarin zichtbaar is dat de populariteit van de zoekterm adblock is verdubbeld afgelopen jaar. Daarnaast is er een stijging zichtbaar in de vraag naar het voorkomen van gevolgd worden op het web.

Wel moet worden opgemerkt dat de resultaten van PageFair niet helemaal representatief zijn voor de gehele markt. PageFair doet namelijk onderzoek voor websites die willen weten welk percentage van gebruikers advertenties blokkeren. Dat zijn dus al websites die bang zijn dat een aanzienlijk aantal gebruikers hun advertenties blokkeert.

Uit een rapport van ClarityRay uit 2012 blijkt dat gemiddeld 9,26 procent van de gebruikers advertenties blokkeren.

Gebruikers van gaming- en techwebsites blokkeren vaker advertenties dan vaste bezoekers van andere sites. Als reden geven gebruikers vaak aan dat zij de advertenties irritant vinden en er dus graag niet door gestoord willen worden.

Dit gaat echter ten koste van de omzet van de website. "Een typische site onderzocht door PageFair heeft last van 25 procent van de gebruikers die advertenties blokkeren, dat komt neer op 500.000 dollar per jaar", zo leest het rapport.

"De groep mensen die advertenties accepteren wordt kleiner en kleiner en die advertenties worden alleen maar agressiever en opdringeriger om ze te proberen te bereiken, deze mensen raken geïrriteerd en gaan adblockers gebruiken", zo vertelt Neil O’Connor, CEO van PageFair. "Het is een vicieuze cirkel."