BlackBerry stapt uit de consumentenmarkt

Het Canadese bedrijf BlackBerry heeft zojuist bekendgemaakt dat het zich niet meer bezig zal houden met de ontwikkeling en productie van producten voor de consumentenmarkt. Ook zal het bedrijf meer dan eenderde van zijn werknemers op straat zetten.

Het ging al lange tijd niet goed met BlackBerry en de nieuwste kwartaalcijfers waren opnieuw een financiële duikeling voor de Canadezen. In een kwartaal tijd werd bijna 1 miljard dollar verlies geleden. Dat was de druppel, er moesten veranderingen komen en dat zal ook gebeuren: er worden geen nieuwe consumentenproducten gemaakt en 4.500 werknemers zullen hun baan verliezen.

Het grote verlies van BlackBerry is te wijten aan de slechte verkopen van producten als de BlackBerry Z10, Q5 en Q10. BlackBerry maakte veel te laat een inhaalslag toen bedrijven als Apple en Samsung er met de smartphonemarkt vandoor gingen. In het tweede fiscale kwartaal verscheepte BlackBerry slechts 3,7 miljoen telefoons, waarvan de meeste op BlackBerry 7 draaiden, wat het oudere besturingssysteem van BlackBerry is. Hoeveel BlackBerry 10-apparaten nog verscheept werden maken de Canadezen niet bekend.

Na het afstoten van consumentenelektronica zal BlackBerry zich voortaan exclusief richten op het ontwikkelen van producten voor de prosumer en de zakelijke markt. Het voornemen is om van zes naar vier producten terug te gaan: twee high-end smartphones en twee instappers. De BlackBerry Z10 (review) wordt opnieuw in de markt gezet als een instapper terwijl de BlackBerry Z30, welke eerder deze week werd gepresenteerd, een vlaggenschip zal worden.

Na Nokia zullen we de komende maanden dus nog een tweede voormalig zwaargewicht uit de smartphonemarkt terugtreden.