1 min

In de Verenigde Staten zal Instagram in de komende maanden beginnen met de vertoning van advertenties in de feed van gebruikers. Het sociale netwerk werd in april 2012 overgenomen door Facebook en deze commerciële stap lijkt daar een direct gevolg van.

Amerikaanse gebruikers zullen nog dit jaar of uiterlijk begin 2014 advertenties in Instagram te zien krijgen, dat werd in een blogbericht van Instagram aangekondigd. Het tonen van advertenties is voor Instagram een onderdeel van het creëren van solide inkomsten voor het bedrijf.

Volgens Instagram zal de uitrol van advertenties in eerste instantie een traag proces zijn, zodat gebruikers aan het idee kunnen wennen dat ze afbeeldingen en video’s zien van bedrijven die ze niet volgen. Instagram’s doel is ook dat de advertenties mooi en kwalitatief hoogstaand zijn, zodat ze zo goed mogelijk in de gebruikelijke content passen.

Net als bij moederbedrijf Facebook, dat Instagram voor 1 miljard dollar overnam, hebben gebruikers ook enige controle over de advertenties. Op Facebook kan het namelijk aangegeven worden als gebruikers bepaalde advertenties niet willen zien en eventueel terugkoppeling geven over wat er mis is.