Google heeft met het aanpassen van de servicevoorwaarden enig tumult vanuit gebruikers van een Google-account doen veroorzaken. Per 11 november kan Google volgens de voorwaarden namelijk de naam en profielfoto en naam van gebruikers van een Google-account toepassen voor reclamedoeleinden.
Afgelopen vrijdag kondigde internetgigant Google enkele wijzigingen aan in de servicevoorwaarden, welke op 11 november van kracht gaan. De belangrijkste wijziging die Google hiermee gaat invoeren is dat de profielfoto en naam van gebruikers van een Google-account kunnen worden gebruikt voor reclamedoeleinden. De Google-account is van toepassing bij het gebruik van diensten van Google, waaronder YouTube en Google Maps.
De toegevoegde tekst in de servicevoorwaarden luidt als volgt: "Als u een Google-account heeft, kunnen we uw profielnaam, profielfoto en acties die u uitvoert op Google of in applicaties van derden die zijn gekoppeld aan uw Google-account (zoals toegekende +1’s, recensies die u schrijft en opmerkingen die u plaatst) weergeven in onze services, waaronder weergave in advertenties en andere commerciële situaties."
Naar aanleiding van deze wijziging in de servicevoorwaarden van de Google-account hebben enkel gebruikers van de dienst bij wijze van protest hun profielfoto veranderd. Hierbij is herhaaldelijk een afbeelding gebruikt van de bestuursvoorzitter van Google, Eric Schmidt.
Voor de gebruiker van een Google-account die liever niet wil dat zijn of haar profielfoto en naam gebruikt worden voor dergelijke reclamedoeleinden, bestaat er de mogelijkheid deze uit te schakelen. Deze optie is te vinden bij de instelling Gedeelde aanbevelingen.