1 min

Tags in dit artikel

, ,

Eind vorig jaar gaf Facebook al aan dat het meer de nadruk wilde leggen op nieuwsberichten. Gisteren werd aangekondigd dat er een nieuw algoritme is ingevoerd, dat ervoor zorgt dat tekstupdates van speciale pagina’s minder frequent getoond worden ten faveure van tekstupdates van vrienden.

De sociale netwerksite Facebook zit vrijwel nooit stil. Regelmatig worden er nieuwe functies of kleine uiterlijke wijzigingen ingevoerd. Omstreeks december afgelopen jaar maakte Facebook-icoon Mark Zuckerberg al bekend dat er meer nadruk gelegd zal worden op interessante nieuwsberichten, in plaats van louter vermakelijke content.

Hier wordt nog een schepje bovenop gedaan met de gisteren aangekondigde wijziging. Zo zal er een nieuw algoritme worden gehanteerd voor het tonen van updates. Het betreft dan berichten van pagina’s van bijvoorbeeld bedrijven of artiesten, waarin niks anders dan tekst is te vinden. Wel zullen andere types van updates mogelijk juist meer aandacht krijgen.

Uit een onderzoek is gebleken dat gebruikers zelf meer updates gaan plaatsen naarmate zij meer tekstupdates van andere gebruikers zien. Het tegengestelde bleek echter waar voor tekst-updates vanuit professionele pagina’s. Dit heeft Facebook doen besluiten deze updates anders te behandelen dan die van gebruikers. De verspreiding van berichten van pagina’s zal afhankelijk zijn van de leden waarmee het een connectie heeft.