2min

De groei in de tabletmarkt is nog altijd niet ten einde. In het vierde kwartaal van 2013 bedroeg het totale aantal verscheepte tablets wereldwijd 76,9 miljoen stuks. Wel is de verwachting dat de consumentenmarkt het komende jaar zo goed als verzadigd zal raken en de rek er dus uit is.

Uit de meeste recente gegevens van de International Data Corporation (IDC) blijkt dat de tabletmarkt nog altijd aan het groeien is. Wereldwijd werden er in het vierde kwartaal van 2013 76,9 miljoen tablets verscheept. Dit is een toename van 28,2 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden.

Fabrikant Apple heeft gedurende het vierde kwartaal van 2013 evenals dezelfde periode het jaar ervoor de meeste tablets verscheept. Dit waren er in totaal 26 miljoen stuks, dit is 3,1 miljoen meer dan in het vierde kwartaal van 2012. Samsung bekleedt met een verscheept aantal tablets van 14,5 miljoen de tweede positie. Met 5,8 miljoen tablets noteert Amazon de derde plek. Wat absolute groei betreft is Samsung met een toename 6,7 miljoen tablets de winnaar.


Ondanks de wereldwijde toename in het aantal verscheepte tablets is deze minder explosief dan het voorgaande jaar. Gedurende het hele jaar 2013 zijn er 217,1 miljoen tablets verscheept, dat is een toename van 50,6 procent in vergelijking met het jaar 2012. Daarentegen was de groei in het jaar 2012 ten opzichte van 2011 87,1 procent. Hoewel de markt dus nog altijd groeit lijkt de rek eruit te zijn.

IDC-onderzoeker Tom Mainelli verklaart: "Het wordt steeds duidelijker dat de consumentenmarkt in onder andere de Verenigde Staten langzaamaan verzadigd raakt. Hoewel de vraag in de opkomende markten nog altijd toeneemt, is deze niet toereikend genoeg om het groeiniveau van wereldwijde verscheping van tablets vast te houden zoals die de afgelopen jaren was." Mainelli verwacht dat vanaf 2014 de tabletmarkt in een onstuimig vaarwater terecht zou kunnen komen.