3min

Op internet worden de meeste advertentiedollars uitgegeven bij Google en Facebook, daarna pas bij andere partijen. Google heeft zijn nut in de afgelopen jaren bewezen, adverteren op Facebook is nog vrij nieuw en staat nog in de kinderschoenen. De grote vraag is dan ook altijd, loon het om op Facebook te adverteren? Een wetenschappelijk YouTube-kanaal genaamd Veritasium zocht het uit en kwam tot de conclusie dat het weggegooid geld is.

Veritasium deed verschillende onderzoeken met verschillende Facebook-pagina’s om te kijken wat de effecten zijn van het adverteren op Facebook. Het balletje begon eigenlijk pas te rollen toen Facebook een gratis coupon aanbood aan Veritasium om te adverteren op Facebook, het aantal Likes op hun pagina groeide explosief maar het aantal mensen dat actief deelnam aan hun pagina bleef gelijk of daalde zelfs. Daarop besloten zij een onderzoek te starten met duidelijk resultaten, het loont niet om op Facebook te adverteren.

De voornaamste reden zijn de grote zogenaamde clickframs in Azië en Afrika. Waar mensen de hele dag pagina’s liken om het aantal Likes omhoog te brengen. Deze mensen Liken pagain’s waar ze voor betaald krijgen maar ook pagina’s waar ze niet voor betaald krijgen. Ze liken willekeurig alles wat los en vast zit om ervoor te zorgen dat het voor Facebook onmogelijk is om te detecteren of het een legitieme account is of niet. Dit is vrij makkelijk te bewijzen door de statistieken van grote pagina’s te bekijken.

Facebook Security met 8,2 miljoen likes is het populairst in Jakarta, Google met 15 miljoen likes is het populairst in Bangladesh, David Beckham 33 miljoen likes is het populairst in Bangkok, Robin van Persie wederom Bangkok, Lionel Messi in Cairo, Justin Bieber in Mexico City, Madonna in Mexico City en Robbie Williams ook Mexico City, terwijl die toch vooral bekend is in Europa en niet echt daarbuiten.

De populairste plaats gaat overigens niet bij alle grote pagina’s op, maar naast Likes is er ook nog engagement, oftewel hoe actief zijn mensen nadat ze eenmaal je pagina hebben geliked.

Doordat Facebook gebruik maakt van een geavanceerd algoritme is het niet zo dat je met meer Likes ook automatisch meer mensen bereikt. Je hebt zelfs kans dat je door te adverteren juist minder mensen gaat bereiken dan meer. Wat Facebook doet als je een bericht plaatst is deze laten zien aan een kleine groep mensen. Als die mensen ervoor kiezen om je bericht te liken, delen of erop te reageren, laat Facebook het bericht aan nog meer mensen zien. Wordt je bericht echter getoond aan mensen uit Azië van een zogenaamde clickfarm die geen interesse hebben in je berichten, dan is de kans enorm klein dat deze zal worden geliked, gedeeld of dat er reacties op komen, waardoor Facebook het bericht niet verder zal verspreiden en ook niemand het bericht nog te zien krijgt.

Het kopen van Likes voor je pagina bij een clickfarm heeft bij voorbaat een averechts effect, maar adverteren op Facebook lijkt dat dus ook te hebben. Facebook heeft in het verleden weliswaar regelmatig actie ondernomen om valse accounts te verwijderen, maar een echte oplossing voor het probleem is er niet. Daarnaast is Facebook er ook bij gebaat om deze fraude in stand te houden, als een clickfarm klikt op een betaalde advertentie verdient het sociale netwerk gewoon geld. Facebook verdient zelf dus ook rijkelijk aan de clickfarms.

Een goed voorbeeld is de Amerikaanse State Department, zij spendeerde 630.000 dollar om het aantal Facebook Likes te verhogen. Uiteindelijk leverde dat meer dan 2 miljoen likes op, alleen het aantal mensen die deelnemen aan de pagina ligt lager dan 2 procent.

Voor het volledige verhaal zie onderstaande video: