2min

Tags in dit artikel

, ,

De dood van Steve Jobs was voor Samsung het moment om Apple’s iPhone het vuur aan de schenen te leggen, zo blijkt uit interne documenten afkomstig uit de rechtszaak tussen de twee bedrijven. De campagne die Samsung lanceerde wordt inmiddels gezien als het kantelpunt waarbij Samsung de overhand nam op de markt voor smartphones.

Steve Jobs overleed in oktober 2011, uit een mailconversatie tussen verschillende topmensen van Samsung is op te maken dat dat voor hen een belangrijk moment was. De conversatie vond plaats ten tijde van de lancering van de iPhone 4S, welke een dag na het overlijden van Jobs werd aangekondigd.

In eerste instantie vroeg Michael Pennington, toenmalig hoofd verkopen van de Amerikaanse afdeling van Samsung, zich af of het Google moest verzoeken een aanval op Apple te openen: "Als Samsung een aanval op Apple blijft vermijden omdat het een belangrijke afnemer is, kunnen we dan Google vragen om een campagne tegen Apple te lanceren op basis van de betere opties die Android biedt?" Tegelijkertijd vroeg Pennington zich ook af of Android 4.0 Ice Cream Sandwich zich wel kon meten met iOS 5 van Apple.

De dood van Jobs was voor Samsung het kantelpunt omdat Apple op veel positieve media-aandacht kon rekenen: "Helaas leidt Steve Jobs’ dood voor Apple tot een gigantische golf aandacht in de pers", Pennington gaf daarbij aan dat de iPhone door de media als superieur werd aangemerkt, gemaakt door perfectionisten die hartstochtelijk en onvermoeibaar doorwerkten.

"Het spijt me dat ik hierover doorga, maar ik heb dit lang genoeg aangezien en ik weet dat dit onze beste mogelijkheid is om de iPhone aan te vallen." Vervolgens gaf Todd Pendleton, de marketingman van de Amerikaanse afdeling van Samsung, aan dat het plan zou worden uitgevoerd: "We gaan hard werken aan een zeer agressieve campagne die onze voordelen in hard- en software aanprijzen. We gaan ook laten zien hoe de consument makkelijk kan overstappen op Android."

De daaropvolgende Next Big Thing-campagne uit 2012 ging viraal en werd een groot succes. Eerder bleek al dat deze campagne Apple niet ongemoeid liet.