2min

In een ver verleden was IBM ofwel Big Blue de grootste vijand van het net opgerichte Apple. Maar decennia later is er heel wat veranderd: IBM is geen grootmacht meer op de markt voor computers en Apple is één van de grootste bedrijven voor consumentenelektronica. Nu gaan de bedrijven een partnerschap aan om de zakelijke markt beter te kunnen bedienen.

Apple en IBM hebben gisterenavond bekendgemaakt een samenwerking aan te gaan onder de naam MobileFirst for iOS. Om de zakelijke markt voor zich te winnen worden ongeveer 100 diensten en apps ontwikkeld door medewerkers van zowel Apple als IBM. Die diensten en apps zijn specifiek gericht op de zakelijke markt.

Ook zal IBM via de eigen kanalen iOS-producten die vooraf voorzien zijn van de diensten en apps gaan verkopen. Apple komt op zijn beurt met een nieuwe variant van het AppleCare-programma, speciaal gericht op bedrijven. De eerste resultaten van de samenwerking zullen gedurende de herfst beschikbaar worden gesteld en in 2015 zal het nodige volgen.

Tim Cook, CEO van Apple: "Wij zijn goed in het bouwen van apparaten met simpele gebruikservaring, maar we missen de expertise om grote ondernemingen te veranderen. Dat zit wel in het DNA van IBM." Op haar beurt zegt IBM’s CEO Ginni Rometty: "Het is ons een genoegen met Apple samen te werken. Apple’s innovaties hebben onze levens veranderd op manieren die we nu als vanzelfsprekend zien, we kunnen ons niet meer voorstellen hoe we zonder deze innovaties zouden moeten leven. Onze samenwerking zal dezelfde transformatie naar de werkvloer brengen."

De samenwerking is eentje die waarschijnlijk ondenkbaar was als Apple’s mede-oprichter Steve Jobs nog in leven zou zijn. Het is ook een duidelijk teken dat Tim Cook de dingen op zijn eigen manier aanpakt. Jobs walgde van IBM, één van Apple’s beroemdste reclames is bijvoorbeeld specifiek gericht tegen IBM’s suprematie uit die tijd, gecombineerd met het verhaal uit het boek 1984 van George Orwell: