1 min

Ook een sociaal netwerk kan uit de gratie raken bij zijn leden, zo gingen Cu2 en Hyves al ten onder. Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat nu ook Twitter te maken heeft met een terugloop aan populariteit, steeds minder jongeren hebben de Twitter-app nog op hun telefoon staan.

Vorig jaar hadden 66 procent van alle Nederlandse jongeren de applicatie van Twitter op hun smartphone staan, dit jaar is dat aandeel teruggelopen tot 40 procent. Een forse daling van 26 procent, als over alle Nederlanders wordt gekeken is ook een daling waar te nemen, dit jaar hebben 25 procent van de ondervraagden de Twitter-app op hun telefoon staan, vorig jaar was dat nog 32 procent.

Dat Twitter uit de gratie raakt is niet alleen in Nederland het geval, in meer landen lijkt Twitter te maken te hebben met dalende populariteit. Twitter besloot bij de presentatie van de kwartaalcijfers ook voortaan de niet ingelogde gebruikers mee te nemen. Hiermee konden de cijfers weer een beetje worden opgepoetst.

Onder jongeren heeft Twitter vooral last van concurrerende diensten zoals bijvoorbeeld Snapchat. Hoewel de werkwijze van de diensten compleet verschillend zijn, zijn het wel beide apps om mee te communiceren.