1 min

Facebook heeft weer enkele intelligente updates doorgevoerd om de nieuwsfeed te verbeteren. Zo probeert het bedrijf onder meer om het zogenaamde "click-baiting" tegen te gaan. Dat zijn berichten die een topje van de sluier oplichten om je over te halen op een link te klikken, maar daarna weinig nuttige informatie te melden hebben of je proberen iets te verkopen.

Facebook wil de kwaliteit van de nieuwsfeed verder verbeteren. Op dit moment is het zo dat hoe meer mensen op een bericht klikken des te populairder het bericht wordt en hoe vaker het bericht getoond zal worden in de nieuwsfeed van andere gebruikers. Facebook gaat nu ook kijken hoe kwalitatief zo’n klik is door de duur van het bezoek te meten. Als een gebruiker op een link klikt maar binnen enkele seconde weer terugkeert op Facebook dan was het kennelijk toch niet zo’n goede link. Blijft een gebruiker een langere periode weg en keert deze bijvoorbeeld na enkele minuten pas terug, dan was de link waarschijnlijk van veel hogere kwaliteit. Dat neemt Facebook nu mee in zijn ranking waardoor de berichten in de nieuwsfeed waarschijnlijk een stuk beter worden.

Uiteindelijk is het doel dat de nieuwsfeed relevanter wordt en de kwaliteit van de berichten toeneemt. Of dat ook gaat gebeuren is afwachten.