2min

In 2015 zullen KPN en T-Mobile ervoor zorgen dat de consument een databundel mee kan nemen naar de volgende maand, meldt Minister Henk Kamp van Economische zaken. Daarvoor zullen waarschijnlijk nieuwe abonnementen worden doorgevoerd.

Het maandelijks vervallen van de databundel is al lange tijd een punt van discussie. Door het meenemen van het tegoed naar de volgende maand kan de consument schommelingen in het verbruik eenvoudiger compenseren, voor de inhoud van de bundel wordt immers ook betaald. Maar momenteel is dat nog niet het geval.

Waar de regering het eerder wel voor elkaar kreeg om belminuten en sms’jes langer houdbaar te maken, is dat bij de databundel nog niet zo. Minster Henk Kamp van Economische Zaken meldt in een brief aan de Tweede Kamer dat KPN en T-Mobile in de eerste helft van 2015 met een oplossing komen. Vodafone biedt al enige tijd een abonnement waarbij de databundel maar liefst twaalf maanden houdbaar is. Hollandsnieuwe, onderdeel van Vodafone, biedt een houdbaarheid van 3 maanden.

Het is nog niet duidelijk hoe KPN en T-Mobile het probleem willen verhelpen. Volgens minister Kamp zijn er volop bewegingen waarneembaar in de markt. Zo kunnen klanten steeds meer wijzigingen aan hun abonnement doorvoeren en abonnementen steeds beter zelf samenstellen. Ook de zogenaamde speedstepdown wordt geprezen, dit is een maatregel waarbij de snelheid van de dataverbinding wordt teruggeschroefd wanneer de limiet is overschreden. Er worden dan geen extra kosten gerekend.

Minster Kamp verwacht dat de telecomproviders zelf verbeteringen zullen doorvoeren en daarom worden op dit moment geen wettelijke maatregelen genomen. Kamp belooft de ontwikkelingen "scherp" in de gaten te houden.