2min

De CEO van Yahoo, Marissa Mayer, zou het blogplatform Tumblr willen gaan ombouwen tot een echte YouTube-concurrent, dat melden verschillende bronnen aan Business Insider. Zowel Yahoo als Tumblr weigeren vooralsnog commentaar te geven.

De CEO van Yahoo, Marissa Mayer, kocht in het voorjaar van 2013 het sociale blogging platform Tumblr voor 1,1 miljard dollar. Een van de voorwaarden van de eigenaar van Tumblr, David Karp, was dat Tumblr zelfstandig zou blijven. Net zoals YouTube dat bij Google is en Instagram bij Facebook. Mayer zou ook een voorstander zijn geweest om Tumblr zelfstandig te houden zodat het geen speelbal kan worden van de managers bij Yahoo.

In de maanden daarna ging Tumblr wel het advertentienetwerk van Yahoo gebruiken en bijbehorende verkoopteams. Ook ging Yahoo de publicatie tools van Tumblr gebruiken voor diverse merken. Verdere integratie bleef vooralsnog uit.

Mayer zou nu met Karp hebben besloten dat Tumblr de grote concurrent voor YouTube moet gaan worden. Het bedrijf wil dat bereiken door enkele wijzigingen door te voeren in Tumblr maar ook door bekende YouTube-sterren een contract aan te bieden met betere voorwaarden als YouTube, waarbij het dus de bedoeling is dat ze hun nieuwe video’s op Tumblr plaatsen en niet op YouTube.

Er gaan al langer geruchten dat Yahoo zou werken aan een YouTube-concurrent maar Tumblr werd nooit genoemd als mogelijke kandidaat hiervoor, men ging er vanuit dat Yahoo een eigen videoplatform zou optuigen. Grote vraag is op dit moment nog wel of Yahoo erin gaat slagen de YouTube-sterren binnen te slepen, inmiddels zijn ze bij YouTube ook flink gaan investeren in hun sterren om ze vast te houden, het bedrijf doet dit door ze extra reclame aan te bieden, betere verdienmodellen en ruimtes met apparatuur om video’s op te nemen.