2min

Mozilla en Google hebben besloten een tien jaar durende samenwerking niet langer voort te zetten. Voor webbrowser Firefox wordt in ieder geval in de Verenigde Staten voortaan Yahoo als standaardzoekmachine meegeleverd. De twee bedrijven hebben hiervoor een vijfjarige overeenkomst gesloten. Vooralsnog blijft Google in onze regio wel de standaard, het besluit kan wel een precedent scheppen.

Hoewel Firefox de afgelopen jaren aan marktaandeel heeft moeten inleveren, is Mozilla’s browser samen met Chrome en Internet Explorer nog altijd een van de populairste opties. Volgens StatCounter worden Chrome, Internet Explorer en Firefox wereldwijd gebruikt door respectievelijk 51,7, 21,8 en 18,5 procent van de internetgebruikers. Zie ook onderstaande tabel voor een idee van hoe de markt zich de afgelopen jaren heeft bewogen. Let wel: dit zijn alleen desktopgebruikers.

De positie van standaardzoekmachine is daardoor lucratief, maar doordat Firefox minder groot is dan enkele jaren terug bestaat de kans dat Google minder wilde betalen. Volgens Michael Beard, CEO van Mozilla, worden jaarlijks 100 miljard zoekopdrachten door Firefox-gebruikers geïnitieerd.

Voor Microsoft is de deal een goede zaak, omdat het met Bing de technologie achter Yahoo Search levert. De deal zal er natuurlijk niet voor zorgen dat alle Firefox-gebruikers plots naar Yahoo Search overstappen, maar er zal sowieso winst worden geboekt.

Verder kunnen gebruikers kiezen voor Amazon, Bing, DuckDuckGo, eBay, Google, Twitter en Wikipedia. Firefox gaat zich ook meer op lokale markten aanpassen: In Rusland wordt Yandex als standaardzoekmachine ingesteld, in China was die positie al langer vergeven aan Baidu.